Category | Malerei |
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artist | Zangs, Herbert |
year | um 1980 |
Title | Pinselabwicklung |
size 1 |
Sheet
86,0 x 60,0 cm
Frame: 109,0 x 83,0 cm |
material | Emulsion paint on red paper |
edition | Unique |
signature | Verso estate stamp |
publication | vgl. Cremer-Bermbach, S. (1996). Herbert Zangs - Werkmonographie. Essen: Klartext. Abb. 187 |
Provenance | Estate of the artistGalerie Maulberger, MunichPrivate Collection Germany |
Herbert Zangs Pinselabwicklung (um 1980)
- Large piece unique
- Expressive - Rhythmic - Coloured
- Important representative of the German Informel
- Plus costs for the certificate of authenticity
€8,900.00*
- The artwork is available immediately and can be viewed at any time in our gallery.
- Ready for shipment within 2 days.
- Free shipping within Germany.
Informations
condition
The Painting is in a very good condition Studio traces (minimal handling creases). Sheet mounted in frame on support. |
artist
Herbert Zangs wird 1924 in Krefeld geboren. Zunächst nimmt er als Soldat der Luftwaffe am Zweiten Weltkrieg teil und geht in Skandinavien in Kriegsgefangenschaft. 1945 kehrt er nach Deutschland zurück und studiert bis 1950 an der Kunstakademie in Düsseldorf, unter anderem bei Otto Pankok. Dort lernt er unter anderem Günther Grass und Joseph Beuys kennen und freundet sich mit diesen an. Zangs bereist ab 1950 die ganze Welt und verarbeitet dies - neben seinen abstrakten Arbeiten - in einer Reihe figurativer "Reisebilder". Diese werden 1950 in seiner ersten Einzelausstellung im Kaiser Wilhelm-Museum in Krefeld gezeigt. 1951 besucht er erstmals Paris und lernt dort WOLS kennen. Ebenfalls in diesem Jahr bezieht er sein Atelier in Düsseldorf und erste abstrakte Arbeiten entstehen. Ab 1952 entstehen seine ersten "Ver-Weißungen" von Strukturen und Alltagsgegenständen, erste Collagen und Objekte werden hergestellt. Mit Besuch der Düsseldorfer Ausstellung "Zwölf amerikanische Maler und Bildhauer" des Museum of Modern Art erhält Zangs neue Impulse durch Jackson Pollock, dessen Loslösung der Leinwand von der Staffelei und der rhythmische Duktus des Farbauftrages ihn in besonderem Maße faszinieren und ihn auf seinem Weg bestärken. Das Œuvre Herbert Zangs lässt sich kunsthistorisch der Nachkriegs-Abstraktion in Deutschland zuordnen. Es bestehen zahlreiche Parallelen zur Kunstrichtung des Informel. Der experimentierfreudige Künstler entwickelte immer wieder neue Werkgruppen - die prominentesten sind die "Ver-Weißungen", die "Rechenzeichen-Collagen", die "Scheibenwischer-Bilder", die "Pinselabwicklungen" und die "Peitschenbilder". 2003 stirbt Zangs im Alter von 79 Jahren in einem Altenheim in Krefeld. Quellenangabe: Dieser Text basiert auf dem Artikel HERBERT ZANGS aus der freien Enzyklopädie Wikipedia und steht unter der GNU-Lizenz für freie Dokumentation. Bei Wikipedia ist eine Liste der Autoren verfügbar. |
e.artis safety
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Features and remarks
Here you have the opportunity to acquire an original painting by Herbert Zangs.
The so-called brushwork was probably created around 1980. In keeping with his preference for found and recycled material, Zangs probably used red wrapping paper here, which he structured horizontally in monochrome with white colour.
The bright colour undulates from one side to the other. Sometimes more and sometimes less opaque and bundled into groups of varying density, the composition appears minimalist and light.
The very well-preserved painting is framed to a high standard. The work is securely mounted behind Schott museum glass. A viewing window in the rear wall provides a view of the estate stamp.
A second, wonderfully corresponding painting with identical framing, using the same reddish paper, is also currently for sale - ideal for placing the two works in relation to each other and presenting them as a pair.Pinselabwicklungen
At the beginning of the 1980s, Zangs developed a new form of expression - brushwork. The name also describes the procedure: The brush dipped in colour is rolled or pressed evenly onto the picture support. These works once again place the effect of colour at the centre of Zang's work.
Mostly monochrome, the direction of the paint application and the colour gradient create an effective composition. The sequential repetition and the minimal variance of chance create a wonderful rhythm. The result is denser sections at the beginning, when the brush is still saturated with colour, and later a thinning out of the paint and a new beginning.The unique piece bears the stamp of the artist's estate on the back, which was initially administered by Doris Kemmler, the artist's sister. Today, this estate is held by Galerie Maulberger, Munich.
In recent years, this important German artist has become increasingly recognised, which is reflected not least in his prices.The work is included in Herbert Zang's estate archive. The written certificate of authenticity from Galerie Maulberger will be provided to the buyer free of charge.
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